3 tips voor het gebruik van u of jij

3 tips voor het gebruik van u of jij

Veel mensen worstelen met de vraag of ze u of jij in hun teksten moeten gebruiken als ze hun doelgroep aan willen spreken. Een verkeerde aanspreektitel kan namelijk funest zijn als je nieuwe klanten wilt werven.

Tip 1: vermijd u of jij zoveel mogelijk

Het makkelijkste is om je tekst zo te schrijven dat je geen u of jij hoeft te gebruiken. Als je kritisch naar je tekst kijkt, zul je zien dat een persoonsvorm lang niet altijd nodig is. Door de zin net iets anders te formuleren, kun je het vaak prima uit de weg gaan.

Een paar voorbeelden:

  • Heeft u interesse in onze diensten? Neem dan contact met ons op.

Interesse? Neem dan contact met ons op.

  • Leer tijdens het Digital Workspace Event hoe je ervoor zorgt dat jouw (social) intranet, tools en platformen daadwerkelijk gebruikt worden.

Leer tijdens het Digital Workspace Event hoe aangeboden (social) intranet, tools en platformen daadwerkelijk gebruikt worden.

  • Hoe bouw je domein autoriteit op?

3 Tips om effectief domein autoriteit op te bouwen.

Een nadeel is natuurlijk wel dat de tekst er onpersoonlijker door kan worden. En dat het ook niet altijd volledig te vermijden is. Het is dus niet altijd de ideale oplossing, maar het kan wel helpen bij kortere teksten.

Tip 2: verplaats je in je doelgroep

Als het niet lukt om u of jij weg te laten, verplaats je dan in je doelgroep. Wie wil je met je teksten bereiken? Zijn dat (voornamelijk) 50-plussers of mensen die op basis van een titel (dokter, professor, kolonel, eminentie) respect afdwingen? Gebruik dan altijd u.

Bij alle andere doelgroepen adviseer ik om jij te gebruiken. Onnodig gebruik van u kan een tekst namelijk te statig en afstandelijk maken. Als je je doelgroep daadwerkelijk wil aanzetten tot actie, is dit over het algemeen een veiligere keuze.

Tips 3: gebruik u en jij nooit door elkaar

Wat je ook gebruikt, wees in ieder geval consequent. Gebruik overal u of overal jij, ook als je twee verschillende doelgroepen aan wilt spreken. Ik kom wel eens websites tegen die zowel op opdrachtgevers als opdrachtnemers zijn gericht. En dat de opdrachtgevers met u worden aangesproken en de opdrachtnemers met jij.

Persoonlijk ben ik daar niet bepaald een fan van, ik vind het overkomen alsof de opdrachtgevers belangrijker zijn. Kies er gewoon voor om allebei de groepen op dezelfde manier te benaderen, dan kun je ook niet per ongeluk een foutje maken.

Toch nog twijfels over het gebruik van u of jij?

Ieder geval is anders. Twijfel je ondanks deze tips toch nog of je u of jij moet gebruiken, schroom dan niet om contact met me op te nemen. Ik help je graag verder!

Liselore Verschuren

SEO copywriter, tekstschrijver en blogger. Dol op reizen, lezen, eten en hoge hakken. Getrouwd en moeder van een zoon.