Waarom staat een website niet altijd op de eerste pagina van de Google zoekresultaten?

Eerste pagina van de Google zoekresultaten

Yes! Je ziet jouw website op de eerste pagina van de Google zoekresultaten staan. Totdat je dit op je telefoon aan vrienden wilt laten zien en je website opeens naar de tweede pagina is verhuisd. Hoe kan dat nu?

De felbegeerde eerste pagina van de Google zoekresultaten

Op die eerste pagina van de Google zoekresultaten kom je niet zomaar. Je moet bewust met de SEO van je website aan de slag. En goed nadenken over de keywords die je gebruikt. Helemaal als er stevige concurrentie bij de meest vanzelfsprekende keywords in jouw business is. Dus als je dan die felbegeerde eerste pagina van de Google zoekresultaten weet te bereiken, is er best reden om een flesje champagne te ontkurken.

Maar… als je thuis op jouw eigen desktop de Google zoekresultaten bekijkt, zou het zomaar kunnen dat je wat anders te zien krijgt dan als je op je mobiele telefoon naar hetzelfde in Google gaat zoeken.

Gepersonaliseerde zoekresultaten

De reden waarom jouw website niet altijd op dezelfde plaats in de Google zoekresultaten staat, is omdat Google zoekresultaten personaliseert. Je zoekgeschiedenis, interesses, online activiteiten, locatie en taal zijn allemaal van invloed op datgene wat jij in de zoekresultaten ziet. En als je vanaf een mobiel apparaat Google gebruikt, zul je als eerste de mobile-friendly websites in de zoekresultaten zien. Is je website niet geschikt voor mobiele telefoons, dan gaat je vindbaarheid er flink op achteruit.

En als je op je telefoon andere zoekopdrachten aan Google geeft dan op je desktop, kan er dus ook een verschil in zoekresultaten zijn. Met name als er een locatie aan de website in kwestie verbonden is.

Locatie, locatie, locatie

Als je in Amsterdam bent en op je telefoon naar een vintage kledingwinkel zoekt, zul je in je zoekresultaten geen websites van vintage kledingwinkels in Eindhoven vinden. Google wil je alleen zoekresultaten tonen waar je daadwerkelijk iets aan hebt, en je locatie is daarbij heel belangrijk.

Verwerk dus altijd je locatie in de SEO titel van je homepage of landingspagina, en laat Google via Mijn Bedrijf weten waar jouw organisatie gevestigd is. Op deze manier kun je in het kaartje van de zoekresultaten komen, en in Google Maps worden vermeld.

Vintage kledingwinkels Amsterdam

Hoe weet je je werkelijke positie?

Ik hoor je denken: allemaal leuk en aardig, die gepersonaliseerde zoekresultaten. Maar hoe weet ik nu of ik echt die felbegeerde eerste pagina van de zoekresultaten heb bereikt?

Als je in je browser de privémodus gebruikt voor het zoeken op jouw belangrijkste keywords krijg je een goed overzicht van je werkelijke positie in de Google resultaten. Je kunt ook betaalde tools als bijvoorbeeld SEO Rank Monitor gebruiken. Een voordeel hiervan is dat je in één oogopslag een goed zicht op je werkelijke resultaten hebt. En die van je concurrenten.

Wil jij met je website op die eerste pagina van de Google zoekresultaten komen te staan, maar heb je geen tijd of geen zin om dat zelf voor elkaar te boksen? Dan kun je mij bellen of mailen. Ik zorg er dan voor dat jouw website die toppositie in Google behaald. Je hoeft er dan alleen maar voor te zorgen dat de champagne koud staat

Liselore Verschuren

SEO copywriter, tekstschrijver en blogger. Dol op reizen, lezen, eten en hoge hakken. Getrouwd en moeder van een zoon.