7 tips om lezers te verleiden

7 tips om lezers te verleiden

Een website is meer dan een verzameling afbeeldingen en woorden die bezoekers vertellen wat je te bieden hebt. Een website is een etalage die lezers moet overhalen om bijvoorbeeld een contactformulier in te vullen. En dat doe je door lezers te verleiden met teksten.

Maar hoe doe je dat, lezers verleiden? Ik heb 7 tips verzameld die je kunt gebruiken om jouw teksten zo aantrekkelijk te maken dat ze de conversie van je website zullen verhogen.

1. Gebruik call-to-actions

Zonder de call-to-action (oftewel: oproep tot actie) kan een lezer niets, en daarom is dit het belangrijkste onderdeel in een verleidelijke tekst. Bij een goede call-to-action wordt de lezer namelijk verleid tot een handeling. Je verwerkt een call-to-action in je tekst, of je plaatst hem onderaan de tekst. Een call-to-action moet zo wervend mogelijk zijn.

  • Neem nu contact op
  • Vraag een offerte aan
  • Download direct de voorbeelden
  • Profiteer van het voordeel

2. Bedenk een wervende kop

Een wervende kop is bijna net zo essentieel als de call-to-action. Als een kop namelijk geen interesse wekt, zal een lezer de tekst ook niet lezen. Denk dus goed na over de kop!

Minder goede koppen:

  • Koop nu een keuken bij De Keukenboer
  • Vliegen verjagen met een vliegenspray
  • De maandaanbieding van april

Goede koppen:

  • 3 redenen om nu een keuken bij De keukenboer te kopen
  • Zo verjaag je vliegen
  • Profiteer van deze maandaanbieding in april

3. Maak tussenkopjes aanlokkelijk

Een lezer scant vaak eerst een tekst voordat hij of zij deze helemaal gaat lezen. Aanlokkelijke tussenkopjes vallen bij het scannen op en zorgen ervoor dat er genoeg interesse wordt gewekt om er eens goed voor te gaan zitten.

Waar moet een goed tussenkopje aan voldoen? Allereerst moeten ze de onderstaande alinea’s samenvatten. Daarnaast moet het tussenkopje ook nieuwsgierigheid opwekken. Maak tussenkopjes ook niet langer dan vier woorden, want dan wordt het teveel moeite voor de scannende lezer.

4. Gebruik opsommingen

Nog een trucje om de scannende lezer te vangen: de opsommingen. Ze zijn overzichtelijk en springen bij een scannende lezer meteen in het oog. Dat wil niet zeggen dat je in iedere alinea een opsomming moet gebruiken, want dan is het effect weg. Gebruik alleen opsommingen als deze nut hebben, kijk maar hoe ik opsommingen in dit artikel heb gebruikt.

5. Schrijf duidelijk en bondig

Zorg dat je tekst makkelijk leesbaar is en niet te lange zinnen of moeilijk taalgebruik heeft. Bezoekers van websites zijn ongeduldig, ze hebben geen zin om ellenlange zinnen met jargon te ontcijferen.

Daarnaast mag een verhaal op een webpagina ook niet te uitgebreid zijn, een lange lap tekst schrikt veel scannende lezers af. Probeer je verhaal in maximaal 500 worden te vertellen. Lukt dat niet? Probeer er dan twee verschillende artikelen van te maken.

6. Lever bewijs

Als er iets is wat lezers overtuigd van jouw kwaliteiten en expertise zijn het wel anekdotes en voorbeelden. Laat zien dat je ervaring hebt en vertel over klanten met bepaalde wensen of problemen die jij op wist te lossen.

Heb ik deze tips beschreven omdat ik daar zo graag over vertel, of omdat ik aan wil tonen dat ik een goede tekstschrijver ben die weet waar ze het over heeft? Natuurlijk dat laatste! En vooruit, ook omdat de titel van dit artikel goed is voor de vindbaarheid van mijn website.

7. Gebruik woorden die prikkelen

Er zijn altijd bepaalde woorden die het goed doen in een verleidelijke tekst. Dat zijn woorden zoals gratis, voordeel, nieuw of vernieuwd en profiteer. Maar de echt belangrijke woorden die je eigenlijk altijd in je tekst zou moeten gebruiken zijn deze:

  • Jij – Het maakt een tekst persoonlijker en een lezer zal zich sneller aangesproken voelen.
  • Omdat – Waarom zou een lezer voor jouw product of dienst kiezen? Omdat je dat zelf verklaart in je tekst. Je helpt er de lezer mee om makkelijker een beslissing te nemen.
  • Bijvoorbeeld – Dit woord gaat door op mijn vorige tip, want het zorgt ervoor dat je bewijzen van jouw kwaliteiten en expertise geeft.

Zoek jij manieren om jouw lezers te verleiden?

Als je deze tips hebt gelezen kan het zijn dat je beseft dat de teksten op jouw website herschreven moeten worden. Heb je daar helemaal geen zin in of geen tijd voor? Neem dan contact met me op voor een vrijblijvend gesprek.

Liselore Verschuren

SEO copywriter, tekstschrijver en blogger. Dol op reizen, lezen, eten en hoge hakken. Getrouwd en moeder van een zoon.